torsdag 13 januari 2011

The Nerves - Hanging on the Telephone

Egen release 1976.

The Nerves var aldrig kända. De blev kända av en orsak, och endast den orsaken. Blondie. Två år efter att The Nerves själva gett ut sin första (och som även blev deras sista) EP spelade Blondie in en cover på förstaspåret, Hanging on the Telephone. De släppte den på Chrysalis som andra singel från Parallel Lines och givetvis gick den bra och blev mycket populär.

Den har alltid varit en av mina favoritlåtar med Blondie, och min relation till låten startar samtidigt som Parallel Lines-skivan. Men när jag lyssnar på The Nerves original förstår jag ändå. Jag förstår varför de gjorde låten, som aldrig riktigt har känts Blondie, även om covern är väldigt bra. Originalet är powerpop rätt igenom. Komprimerat till smalaste tänkbara ljudbilden. Blondies version förblir jättebra, men i jämförelse överflödig då originalet är genialt.

The Nerves - Hanging on the Telephone på Spotify

Inga kommentarer: