onsdag 16 mars 2011

The Coral - Jacqueline

Deltasonic 2007.

Två dagar efter albumet släpptes nådde det min brevlåda. Det var bland de bästa födelsedagspresenter jag någonsin fått. Tidigare den sommaren hade jag hört Jacueline på engelsk webbradio en gång, och även haft förmånen att se detta fantastiska band live. Redan då anade jag stordåd, men först när jag hörde hela albumet kunde jag konstatera att The Coral återigen återuppfunnit sig själva och att Roots & Echoes var just det fantastiska albumet jag hade hoppats.

Jacqueline är sommarregnig 60talspop fast från en annan tidsålder. Det visar på hur tidlös musik av den här typen är, och jag garanterar att The Corals låt kommer hålla i många, många år framöver. "It's a crying shame to see a kiss become a memory" utgör rader jag har svårt att inte smälta av när jag hör.

The Coral - Jacqueline på Spotify

Inga kommentarer: